Cumartesi, Ağu 24, 2019
Image default
Usul Hukuku

Tanıklık (Şahitlik) Hakkında Bilinmesi Gereken Bilgiler

Tanık (Şahit) Ne Demektir?
Tanık (şahit), dava konusu olay hakkında bilgi sahibi olduğu bilinen; ancak davaya taraf olmayan kişilerdir.

Tanıklık Zorunlu mudur?
Evet. Tanık olarak gösterilen kimse Cumhuriyet Savcısına, hakime veya mahkemeye gelmek, bildiklerini anlatmak ve doğru söylediğine dair yemin etmek zorundadır. İstisnai durumlarda kanunda sayılan kişiler tanık (şahit) olmaktan çekinebilirler. Bu konuda aşağıda bilgi verilmiştir.

Bilmediğim Konuda Tanık Olarak Gösterildim, Ne Olacak?
Tanık olarak gösterildiğiniz olayda bilgi sahibi değilseniz mahkemeye gidip, bilgi sahibi olmadığınızı bildirmeniz ve gerekirse doğru söylediğinize dair yemin etmeniz gerekir.

Gitmezsem Ne Olur?
Tanıklık için adliyeye gitmezseniz polis ya da jandarma zoruyla götürülebilir ve gitmemeniz halinde bundan doğan masrafları ödemek zorunda kalabilirsiniz.

Gidemeyecek Durumdayım, Ne Olacak?
Mazeretinizi derhal çağrıldığınız mahkemeye yazılı olarak bildiriniz. Size gelen çağrı kâğıdında (davetiyede) sizi çağıran mahkeme ve dava numarası yazılıdır. O mahkemeye hitaben, dava numarasını da belirterek bir dilekçe yazmalısınız. Ancak her türlü mazeretin kabul görmeyeceğini unutmayınız. “Çok işim var”, “o gün arkadaşımla buluşacağım”, “dükkânda duracak kimse yok” gibi beyanlar mazeret sayılmaz.

Ne Anlatmam Gerekir?
Yargılama konusu olaya/olaylara ilişkin bizzat gördüğünüz/bildiğiniz durumları anlatınız. Doğru olduğuna inanıyor olsanız dahi doğrudan doğruya şahit olmadığınız şeyleri anlatıyorsanız mutlaka bunu belirtiniz. Örneğin boşanma davasında tanıksanız ve Ahmet’in karısını dövüldüğünü etraftan sürekli duyduğunuz için biliyorsanız; Hâkim size “Ahmet karısını döver miydi?” diye sorduğunda; “Evet, Ahmet karısını döverdi” değil, “Evet, komşular Ahmet’in karısını devamlı dövdüğünü söylerlerdi” diye cevaplayınız.

Yalan Söylersem Ne Olur?
Yalan tanıklık suçtur. Hâkim yalan söylediğinizi düşünürse hakkınızda işlem yapılması için Cumhuriyet Savcılığına bildirir. Hapis cezası alabilirsiniz. Bu durum sabıka (adli sicil) kaydınıza işlenir. Yalan söylediğiniz sonradan anlaşılırsa önceki mahkeme kararı geçersiz sayılıp yeniden yargılama yapılabilir. Hapis cezası dışında karşı tarafın tazminat talebiyle de karşı karşıya kalabilirsiniz.

İfademi Yazılı Versem Olmaz mı?
Kural olarak hayır. Tanık olarak hâkimin karşısına geçmek ve sorularına sözlü olarak cevap vermek zorundasınız. Ancak rakama ilişkin sorular veya teknik konular gibi yazılarınıza ihtiyaç duymadan net cevap veremeyeceğiniz konular olursa hâkimden bu konuda izin talep edebilirsiniz. Yasal bir sebep olmaksızın tanıklıktan veya yeminden çekilirseniz hakkınızda disiplin hapsi uygulanabilir.

Ancak hâkim gerekli görülen hâllerde, tanığın sözlü olarak dinlenmesi yerine, belirlenecek süre içinde cevaplarını yazılı olarak bildirmesi için tanığa soru kâğıdı gönderilmesine karar verebilir. Hâkim, verilen yazılı cevapların yetersiz olması hâlinde, tanığı dinlemek üzere davet edebilir.

İşim Çok, Önceden Gidip Mahkeme Kalemine İfademi Yazdırabilir miyim?
Hayır. İfade mutlaka hâkim tarafından alınır. Mahkeme kaleminde olsanız dahi ifadenizi önceden yazdırmanız mümkün değildir.

Mahkemeye Gideceğim, Ne Yapmalıyım?
Size gönderilen davetiyede hangi mahkemede hangi gün ve saatte dinlenmek üzere tanık olarak çağrıldığınız yazmaktadır. O gün ve saatte orada hazır bulunmanız yeterlidir. Duruşmada sizin dinleneceğiniz zaman geldiğinde mübaşir isminizi okuyarak sizi içeri alacaktır. Mübaşir çağırmadan salona giremezsiniz.

Neden Duruşmayı İzleyemiyorum?
Şahitlik yapacak kişinin tarafsız olması ve doğruları anlatması beklenir. Duruşmayı izlediğiniz takdirde etkilenmeniz, olayları anlatan diğer kişileri dinleyip şaşırmanız ihtimali doğacağı için sıra size gelene kadar dışarıda beklemek zorundasınız. Tanıklar ayrı ayrı dinlenir ama gerektiğinde yüzleştirilebilir.

Duruşmada Ne Yapacağım?
Kimlik kartınızı mutlaka yanınızda götürün. İçeri girdiğinizde önce kimlik bilgileriniz zapta geçirilip, kontrol edilir. Tarafları tanıyıp, tanımadığınız sorulur. Dava konusu olan olayla bir ilginiz bulunup bulunmadığı sorulur. Bu sorulara açıklık ve doğrulukla cevap veriniz. Yalan beyanda bulunmanın suç olduğunu unutmayınız. Tarafları tanıyorsanız veya dava konusu olan olayla bir bağlantınız, dava sonucu ortaya çıkacak durumdan bir menfaatiniz varsa mutlaka söyleyiniz.

İşim Gücüm Kaldı, Yol Masrafı Yaptım Bunlar Ne Olacak?
Harcadığınız zaman göz önünde tutularak size ücret takdir edilir. Ayrıca başka bir şehirden geldiyseniz yaptığınız seyahat ve ikamet masraflarının karşılanması yasanın size tanıdığı bir haktır. Bu masrafları savcılıktan veya mahkemeden talep edebilirsiniz.

Mahkemeye Gideceğime Notere Gitsem Olmaz mı?
Hayır. Noter huzurunda verilen ifade tanık beyanı yerine geçmez.

Tanıklıktan Çekinme Ne Demektir?
Tanıklık yasal bir yükümlülüktür. Ancak kişinin bir yakınını zor durumda bırakacak olması hayatın gerçekleriyle ve adaletle bağdaşmaz. Ayrıca bu kişilerin verdiği ifadenin güvenilir olup olmadığı her zaman tartışmalı olacaktır. Bu nedenle bazı kişiler için istisna getirilmiş ve onların tanık olmaktan vazgeçmelerine olanak tanınmıştır.

Kimler Tanıklık Etmekten Çekinebilir?
Hukuk davalarında taraflardan birinin; Ceza yargılamasında şüpheli veya sanığın,
• Nişanlısı,
• Evlilik bağı ortadan kalkmış olsa dahi eşi, • Kendisi veya eşinin altsoy veya üstsoyu (anne, baba, çocuk, torun, büyükanne, büyükbaba),
• Arasında evlatlık bağı bulunanlar,
• Hukuk davalarında üçüncü derece de dâhil olmak üzere kan veya kayın hısımları (kardeş, kardeşin çocuğu (yeğen), amca, hala, dayı, teyze ve eşinin aynı derece akrabaları), Koruyucu aile ve onların çocukları ile koruma altına alınan çocuk,
• Ceza yargılamasında şüpheli veya sanığın üçüncü derece dahil kan veya ikinci derece dahil kayın hısımları,
kişisel nedenlerle tanıklık yapmaktan çekinebilir.

Tanığın beyanı kendisine yukarıda belirtilen kişisel nedenlerle tanıklıktan çekinme hakkı olan kimselerden birine doğrudan doğruya maddi bir zarar verecekse veya aynı kişilerden birinin şeref veya itibarını ihlal edecek ya da ceza soruşturmasına veya kovuşturmasına sebep olacaksa tanıklıktan çekinebilir.

Kategoriden Diğer İçerikler

Dava Zamanaşımının Ceza Genel Kurulunca İncelemesi Sırasında Gerçekleşmesi Halinde Düşme Kararı Verilmesi Gereği

ankahukuk

İstinaf Kanun Yolunda Süreler (Hukuk)

ankahukuk

Asıl İşveren – Alt İşveren İlişkisinin Söz Konusu Olduğu Durumlarda Alt İşverenin de Davaya Davalı Olarak Katılması Zorunlu mudur?

ankahukuk

Tahkim Yargılamasında Hakem Heyeti ve İtiraz Hakem Heyeti Kararlarına Karşılık Gidilecek Kanun Yolu

ankahukuk

Tarafların Dilekçelerinde Sair Deliller Her Türlü Delil Gibi İbareleri Kullanması – YİBGB Kararı

Hüküm, Hükmün Verilmesi, Tefhimi, Hüküm Gerekçesinin Yazılma Süresi

8 yorum

Cahit YILDIRIM 28 Mayıs 2019 saat: 07:40

Slm.yurt dışındaki şahitler Türkiyede devam eden mahkemede bulunmak zorundanımdır?veya yazılı olarak tercüme edilen ifade mahkemde kabul edilirmi?

Av. Savaş Kılıç 28 Mayıs 2019 saat: 09:42

Hukuki ve cezai konularda devletler arasında adli işbirliği sözleşmeleri mevcuttur. Sözleşmelerle belirlenen kaideler dahilinde istinabe talepnameleri hazırlanır ve tanığın bulunduğu ülkedeki adli yargı birimlerinden bu tanığın dinlenmesi talep edilir.

Bsra 25 Haziran 2019 saat: 21:12

Merhaba ben tanıklık olarak gosterilen kisinin eşiyim tanikliktan mahkemeye cikmadan reddetmek cekilmek istiyorum bu mumkun mu

ankahukuk 26 Haziran 2019 saat: 12:35

Büşra Hanım, eşinizin tanık olarak dinlenecek olmasından dolayı tanıklıktan çekilme hakkınız bulunmamaktadır.

Tuba 16 Temmuz 2019 saat: 13:12

Merhaba ,çocuklarımın benim lehine şahitlik etmelerini babalarının duymasını istemiyorum.bu mümkün mü ?

Kemal Aksoy 16 Temmuz 2019 saat: 23:02

Maalesef mümkün değil.

Hatice Akkas 30 Temmuz 2019 saat: 10:05

Merhaba. Apartmanımızda bir aile var. Eşini sürekli dövüyordu ve aldattı. Şimdi eşi psikolojik destek alıyor ve boşanma yolunda adım atmaya çalışıyor. Benden şahitlik yapmamı istedi reddettim, (çünkü adam pislik biri konuşmayla düzelecek biri değil.karşı komşum ve benim bir ailem var bulaşmasını istemiyorum. ) ama yapabileceği haklar( anlaşmalı boşanma, şerh, kendine güvenmesi, vb) konusunda bildiğim kadarıyla msj ile bilgi verdim. Eşi o gün akşam eşimi beni aradı ve tehditler yağdırdı. Güvenliğimiz için olası ihtimaller çerçevesinde nasıl bir yol izlemeliyim.?

ankahukuk 30 Temmuz 2019 saat: 11:40

Geçmiş olsun Hatice Hanım.

Gerçeklerin yargı makamları önünde anlaşılabilmesi için şahitliğinizin önemini aktarmamıza gerek yoktur sanırım. Ancak yapacağınız şahitlik sonrasında olası rahatsızlıklarınızı da gözardı etmemekteyiz. Bu konudaki takdiri ve durumun vicdani boyutunu size bırakmaktayız.

Gerçekleştirilen tehdit eylemi ile ilgili olarak da en yakın karakola veya savcılığa suç duyurusunda bulunabilirsiniz. Telefon görüşmesine ve konuşulanlara tanıklık edebilecek kişileri de bu suç duyurusunda belirtmeniz gerekecek.

Can güvenliğinizin bulunmadığı ve tehditin ciddi boyutta olduğu kanısındaysanız yine karakoldan ve/veya savcılıktan suç duyurunuz ile birlikte gerekli tedbirlerin alınmasını talep edebilirsiniz.

Cevap

Bu içeriğimiz ile ilgili düşünceniz?